Martijn Kardol wint Jury- en Publieksprijs Leids Cabaret Festival 2016

Martijn Kardol is de winnaar van het VARA Leids Cabaret Festival 2016. Op zaterdag 13 februari won hij zowel de jury- als de publieksprijs. In 2014 won Kardol al de publieksprijs op het Griffioen Zuidplein Cabaret Festival en in november jongstleden won hij eveneens de jury- publieks- én persoonlijkheidsprijs van het Groninger Studenten Cabaret Festival.

Juryrappor VARA Leids Cabaret Festival: “Voor Martijn Kardol lijken dingen altijd anders uit te pakken dan hij gehoopt had. Zijn voorstelling begint met de aanzet tot een lied, abrupt onderbroken doordat hij de roddel komt rechtzetten dat hij zou zijn mislukt als artiest. Even later demonstreert hij onbedoeld dat die roddels waar zijn, wanneer hij gaat vertellen over zijn ambitie Tony Manero te spelen in de musical Saturday Night Fever. Kardol blijkt niet de meest ervaren discodanser te zijn, maar hij heeft zich wel uitstekend verdiept in minimalistic dance, een genre dat uitgevonden is door een Schot in een dwangbuis. Overigens schrikt hij er niet voor terug om ook zijn discokwaliteiten nog even te demonstreren en zelfs een professionele split te maken – of nou ja, een poging daartoe. Eerder in de voorstelling had hij immers al gezegd: ‘Als je ergens binnenkomt en je ziet een kerel in een te strakke legging die de split doet, dan weet je één ding: hier wordt kunst gemaakt.’

De voorstelling heet Jongensboek, en de Martijn met wie we kennismaken heeft iets van een man die te laat heeft doorgekregen dat zijn jongensjaren voorbij zijn. In zijn eerste liedje vist hij telkens achter het net bij het versieren van een meisje, omdat hij steeds denkt dat hij nog geduld moet hebben – totdat hij definitief te laat is. Even later bedenkt hij de meest onwaarschijnlijke trucs om van de collecteurs van goede doelen af te komen – zich voordoen als Fransman of als ontsnapte tbs’er – om maar niet de waarheid te hoeven zeggen: dat hij er geen zin in heeft om geld te geven. Het is een oplossing die je eerder van een kind dan van een volwassene zou verwachten.

Kardol is een klassieke, allround cabaretier: iemand die goed weet te timen, stevig op het toneel staat, slim speelt met zijn wat onhandige fysiek en bovendien liedjes in zijn voorstelling verweeft. Het eerste liedje werkt al prima, maar het tweede liedje was wat de jury betreft de beste muzikale bijdrage aan dit festival. De tekst is misschien niet bijzonder virtuoos, maar harmonisch en qua uitvoering weet Martijn hier echt te ontroeren. Hij heeft een goede zangstem: niet bijzonder strak of geschoold, maar aangenaam om naar te luisteren en met goede, scherpe uithalen. Dat hij zich begeleidt op piano is nog extra mooi meegenomen. Zijn pianospel is soms een tikje slordig, maar past zich uitstekend aan aan zijn zang.

Jongensboek kent geen echte rode draad, maar ontwikkelt zich vooral door de contrasten die Kardol in zijn spel aanbrengt. Daardoor drijft hij wel behoorlijk op een consistente uitvoering. Bij de halve finale had hij het moeilijk: zijn spreekstem was minder stevig, de plaatsing van zijn grappen leek minder perfect. Maar ook hij maakte diepe indruk op de jury vanavond: hij nam alle rust om zijn kleine fysieke spel tot zijn recht te laten komen. Martijn is als geen ander in staat met hele kleine gebaren of enkele woorden de zaal aan het lachen te krijgen. Dat is een bijzonder talent, en het levert een prachtige combinatie van rust en hilariteit op.”